أخبار عاجلة

نصائح لفترة الإمتحانات -بقلم أ . أمنية عبد الرازق أخصائي نفسي بمدرسة الدلتا الأمريكية ورئيس قسم الأمومه والطفوله والصحه النفسيه جريدة الماس الشرق


بما اننا في فترة إمتحانات ايه النصائح اللى ممكن أنفذها مع أولادي أو مع نفسي:

1- breathing exercises


مهم عمل تمارين التنفس وهي أن أركز على عدد الشهيق والزفير ، كإتباع طريقة(4,2,8)
الشهيق 4 عدات ، واكتم التنفس 2 عدتان ، و8 عدات أخرج بهم الزفير .


2- meditation exercises


‏تمارين التأمل مهمة للإسترخاء وأيضاً للوصول الى ما أريد ، لأن من خلال تمارين التأمل يمكنني ان أبحر وأتخيل عالم أريد الوصول إليه ، فتخيل أنك تصل إلى هدفك من خلال تمارين التأمل ، فالتخيل هو نصف تحقيق الهدف ، وممكن نستخدم هذا مع أطفالنا .


3-Sleeping Time


‏مهم أن احافظ على مواعيد النوم والإستيقاظ فالجسم يحتاج من 7 إلى 8 ساعات نوم ونبعد الأجهزة الإلكترونية من غرفة النوم لان لها تأثير سلبي على المخ .

4-Practice Sports


الرياضة تكسب الطفل الثقة بالنفس ، تقليل التوتر ، تقبل الخسارة والفوز ، تنظيم الوقت ، حتى لو كان المشي كل يوم أو زومبا وتمارين خفيفة فى المنزل

5- Healthy Style


من الأخطاء اللى بنعملها اننا بناكل كتير قبل ما نذاكر ، ودا مش صح ، لأن وقتها المخ مش بيكون مركز إلا انه يهضم الأكل ، فمش هيكون فاضى انه يخلينا نركز فى المذاكرة.
كمان التعويد على روتين الأكل مهم ، مثلاً احدد وقت الفطار والغذاء والعشاء ومابين كل وجبه باكل سناكس ، استخدام الاوميجا 3 مهم لانها من الفيتامينات الهامه للتركيز ، والاطعمه اللى فيها اوميجا3 المكسرات والسمك وخاصة سمك السردين ، الفاكهه والخضروات مهمه ، ولازم أتأكد من ان مفيش انيميا ولا نسب املاح عالية لانها بتسبب خمول فى الجسم .

6- شرب المياة والعصائر

7-Study place


ياريت نبعد عن غرفة النوم فى المذاكرة ، والبعد عن اماكن مشتته ومزعجة و صحية من ناحية التهوية الجيدة الطبيعية ، ولا والإضاءة تكون مناسبة

8- forbidden is desirable


بلاش نمنع الطفل أو نمنع نفسنا من التليفونات أوالخروج أو كل حاجه عاوزين نعملها ، لأن العقل بيبدأ يحتاج اللى ممنوع منه .

9- Make Schedule


أقصى وقت للمذاكرة 45 دقيقة وبعدين افصل حوالى 15دقيقة واقوم أمسك التليفون شويه أو TV وبعدين ارجع تانى اذاكر 45دقيقة وأفصل وهكذا…. .

10-Mind maps الخرائط الذهنية


وهى ان بدل ما أذاكر بالكريقة العادية ، أذاكر بطريقه مختلفه مثلا بعمل دائرة وبكتب بداخلها العنصر الأساسي وبخرج منها خطوط وبكتب العناصر الفرعية .

11- Visual


ممكن نستخدم ألوان وصور وانا بذاكر علشان المعلومه تثبت وخاصة لو نمط الشخص بصري .

12- جو البيت يكون هادئ وخالى من التوتر والعصبية والصوت العالي والمشاكل .

13- تشجيع الطفل على المذاكرة وتحفيزة بإستمرار وعدم استخدام إسلوب العقاب أو التهديد لكي لا يشعر بالخوف ولا تضغطي عليه للحصول على درجات مرتفعة .

14-البعد عن أسلوب المقارنات ، ( ابن عمك اشطر منك ، ذاكر زى زميلك فلان ) ، وضروري أن أقارن الطفل بنفسه وأن اجعل الطفل يشعر انه مقبول حتى لو لم يحصل على أعلى الدرجات وان هناك فرص اخرى نعوض فيها .

دى نصائح مهمة للحياة عامة ولفترة الإمتحانات خاصة ً .

عن admin

شاهد أيضاً

إرشادات لتقليل العناد عند الأطفال بقلم أ / بسنت أيمن معلمه أطفال أخصائي تعديل سلوك أخصائي صعوبات تعلم أخصائي صحه نفسيه دراسات عليا في الطفوله

إن كان لديك طفل تصفه بالعناد فأولا يجب عدم وصف الطفل طوال الوقت أنه عنيد..وأن …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

You cannot copy content of this page